tisdag 8 april 2014

Fisksoppa med smak av saffran


Det här är en riktigt god och krämig fisksoppa med smak av saffran som innehåller både lax, torsk och räkor. Man kan tro att det tar lång tid att göra en sådan här lyxig fisksoppa men icke, det går både snabbt och det är enkelt. Jag använde mig av fryst lax och fryst torsk men färska räkor och det är faktiskt värt att lägga några extra kronor på just räkorna för det är sådan skillnad. Jag har även provat att ha i några morötter och potatis för att få den lite matigare. Tog en 3 st morötter och 2-3 st potatisar, skala och skär dem i bitar. 
Finns många olika varianter på fisksoppa men denna är nog favoriten av dem recept jag hittills testat. Första gången jag smaka denna soppan var hemma hos en tjejkompis. Den veckan åt jag soppan hos kompisen, laga den själv dagen efter käka den i 3 dagar sedan valde jag att laga den en gång till på helgen då jag skulle ha gäster. Som ni förstår är den fantastisk god! 


Fisksoppa med smak av Saffran – 4 portioner

400 g torskfilé
400 g laxfilé
250 g skalade räkor
1 purjolök
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2,5 dl torrt vitt vin
2 dl -3 dl vatten
2 dl creme fraiche
2 dl matlagningsgrädde
2 fiskbuljongtärningar
1 pkt saffran
1 tsk tomatpuré
1 tsk torkad timjan (gärna färsk)
1 tsk torkad basilika (gärna färsk)
1 tsk salt
färsk timjan

Gör så här
Srtimla purjolöken och finhacka löken.
Fräs i smör så det blir mjukt.
Riv ner vitlök.
Blanda i de torkade kryddorna, salt och tomatpuré. Fräs en liten stund.
Blanda ner vin och buljontärningarna och låt koka en liten stund.
Blanda sedan ner saffran, vatten, grädde och cremefraiche.
Sjud i 15 minuter.
Skär under tiden fisken i kuber.
Låt sjuda i 7 minuter.
Häll upp soppan i skålar och toppa med färska räkor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar