måndag 7 april 2014

Vad har du ätit till frukost idag?

Jag har själv varit en person som inte kunnat äta frukost på morgonen och har vissa dagar då jag kan ligga och läsa bok långt in på förmiddagen eller gå runt och städa i huset och sedan komma på att jisses nu är det dags för lunch. Vet inte om det är ren lathet? vana? en ond cirkel? ingen kunskap om vad man gör med kroppen? man går kanske och lägger sig försent och väljer hellre att ta extra sovmorgon? man har inget gott hemma som man är sugen på? Hade man kunnat hade man nog käkat söndags frulle varje morgon men vem har tid med det eller ork om man ska iväg och arbeta tidigt. 



Mitt tips och vad jag själv har gjort är att jag numera gör en nyttig smoothie kvällen innan för att spara tid på morgonen eller så mixar jag bara ihop en enkel variant på morgonen. Det viktiga är iaf att man får i sig något även om det bara är något litet. Man får ta lite varje dag och skapa nya vanor. Och jag lovar er har man väl fått magen att arbeta tidigt på morgonen då blir man naturligt hungrig under hela dagen. Det blir lättare att äta det man ska under en dag också. Det man stoppar i sig på morgonen förbränns under resten av dagen. En kvinna sa till mig en gång att hon börja alltid morgonen med ett glas lite halv varmt vatten med en skiva citron i. ( mer om varför detta är bra skriver jag i ett eget inlägg.) 
Alla har vi våra ursäkter eller förklaringar till varför frukosten skippas, trots att vi vet hur otroligt viktig och nyttig den faktiskt är. Vissa tar en kaffe och en kanelbulle på 7-eleven på vägen. Jag vet inte hur många som jag ser på tågperrongen som står med en cigg i högsta hugg och en burk redbull i andra handen. ( dock dem kan ha ätit något hemma det vet jag ju faktiskt inte) men jag tror inte dem har ätit nått. Ska faktiskt fråga nästa gång jag ser det, bara av ren nyfikenhet. Lite intressant är det allt. 
Nåväl detta händer i din kropp den morgon då du inte ätit något:
* du får lågt blodsocker.
* risken för småätande ökar.
* du får sämre prestationsförmåga.
* svårare att hålla vikten alternativt gå ned i vikt.
* för varje måltid som hoppas över blir det svårare att täcka RDI, rekommenderat dagligt intag av vitaminer och mineraler. 

Exempel på bra frukostvanor:

20-25% av ditt dagliga intag av kalorier och näring ska komma från frukosten. För kvinnor som äter 2000 kcal per dag blir det 400-500 kcal till frukost.

En bra frukost ska ge en blandning av protein, fett, kolhydrater, fiber och en kick av vitaminer och mineraler. På ren svenska betyder det tex, naturell yoghurt, bär, musli, gröt, ägg, juice, smoothie, grov macka, knäckebröd, någon grönsak, havremjölk, mandelmjölk. Ingen aptit? Gör i ordning frukosten hemma ta med till arbetet och ät den där.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar