tisdag 26 november 2013

Husmorstips ~ Ägg

Blir du som jag helt tokig av att äggen bara går i sönder när du ska skala dem.  Många tipsar om att man ska skölja dem snabbt i kallt vatten så fort dem är klara, det kanske också hjälper men ett annat tips är att förvara äggen i rumstemperatur i en fin korg eller skål. Detta är bra att tänka på nu inför julen då det blir ett gäng ägghalvor som ska dekoreras. 


(Bild lånad från spiderchic.nu)

Mer hårdkokt fakta:
Är du osäker på om ägget är färskt kan du göra ett enkelt test. Lägg ägget i rikligt med vatten. Pinfärska ägg ligger kvar på botten och riktigt gamla ägg "står upp" i vattnet med den trubbiga ändan.
När du väl knäcker ett ägg kan du också se om det är färskt. Gulan ska vara hög, vitan klar, seg och tjock runt gulan och lite mer lättflytande mot kanterna.
Förvara alltid ägg i kylskåpet och titta efter datumstämplingen hur länge det håller.



Koka ägg - alternativ 1
  1. Lägg äggen i kallt vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Låt koka upp utan lock.
  2. Sjud äggen ca 2 min för löskokt ägg, ca 5 min för mjukkokt och ca 8 min för hårdkokt ägg.
  3. Spola äggen i kallt vatten någon min innan de serveras så att kokningen avstannar.

Koka ägg - alternativ 2
  1. Lägg äggen försiktigt med hjälp av en sked i kokande vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen.
  2. Sjud äggen ca 3 min för löskokt ägg, ca 6 min för mjukkokt och ca 10 min för hårdkokt ägg.
  3. Spola äggen i kallt vatten någon min innan de serveras så att kokningen avstannar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar