torsdag 21 november 2013

Saftiga saffransbullar & Hasselnötstoppar

Nu har även jag blivit drabbad av julkänslor kan vara för att vi i veckan börja med julskyltningen på jobb och chefen bjöd på hemmabakade lussekatter ( dem vart riktigt saftiga och goda). Det är något alldeles speciellt med första tuggan på en lussekatt och gärna med ett glas julmust till det. Igår satte jag mig ner med alla mina jul kokböcker och rota även fram julrecept från receptlådan i köket. Som by the way är helt kaos måste verkligen ta en dag och sortera den lådan och sätta in recepten i pärmen. Får bli en dag längre fram :) Förstår inte varför det blir en sådan hysteri varje år, vill göra så mycket gott både baka, göra godis, göra mat och inläggningar det tar aldrig slut. Blev en liten lista på allt gott som ska göras. Varje år har jag tok tjockt med arbete i november och framförallt i december, i vanliga fall blir det stress som fan in i det sista och kommer säkert bli så i år också. Men så slog det mig att jag faktiskt kunde baka nått idag då jag ändå var ledig. På så vis kanske jag kan försöka planera denna julen lite bättre och dela upp allt som jag vill göra så behöver det inte bli så satans stressigt!




Måste få säga att jag är väldigt trött på lussekatter egentligen, dem är rätt torra om man tänker efter mina blir det iaf. Inte när dem är nybakta förstås då är det gott men jag tänker iaf inte baka några i år och D gillar det inte, så vem får kränga eller än värre slänga gamla påsar från frysen jo moi. Nu har jag infört en ny tradition i huset, det blir saffransbullar i fortsättningen. Dem passar min smak bättre och syrrans kille klämde 5 st nu ikväll,fick bra betyg på dem. Gjorde även ett gäng Hasselnötstoppar en av D:s favoritkakor.

Saftiga Saffransbullar

Till ca 50 bullar:

150 g smör
6 dl mjölk
2 påsar saffran
1 msk socker
1 paket jäst
1 ägg
1 tsk salt
ca 10 dl vetemjöl, spara 1 dl till utbakning ( Jag använde nog bara 5 dl vanligt mjöl man får prova sig fram hellre en lite kladdigare deg än en som är för torr)
9 dl vetemjöl special
125 g smör
1 1/2 dl socker
2 tsk stött kardemumma
1 ägg till pensling
Garnering:
75 g smält smör
2 dl socker

Gör så här:

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt ca 37 grader.
2. Stött saffran med sockret och blanda ner i degvätskan.
3. Findela jästen i en bunke eller rakt ner i grytan som jag gör. Rör runt så jästen blandas, har du torrjäst blandar du det i det "torra" i mjölet alltså som du sedan rör ner i degvätskan. Tillsätt ägget.
4. Tillsätt salt och det mesta av mjölet, låt degen jäsa i 40 minuter.
5. Rör smör och socker poröst, stött kardemumma med lite socker och blanda ner detta i smörblandningen. Arbeta ner denna röra i degen och tillsätt mer mjöl om det behövs.
6. Ta upp degen på mjölat bord knåda lite och baka ut till bullar.
7. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper på.  Låt jäsa i ytterligare 20 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
8. Pensla bullarna med ett vispat ägg och kör in i ugnen i ca 12 minuter, grädda i mitten av ugnen.
9. När dem är klara låt svalna på galler, smält smör pensla på bullarna och rulla i socker.

Jag pensla och sockra bara dem som vi skulle provsmaka ikväll resten frös jag in som dem var. Så när du ska ha gäster eller själv är sugen på en gotte bulle tar du fram så många du vill ha och penslar och sockra precis innan servering.



Hasselnötstoppar 

Tips: De här kakorna är godast färska så förvara dem i byttor i frysen. De flesta småkakor mår bättre av att frysas in om de ska vara under hela julen. Ta fram ett gäng i taget när det är fikadags eller glöggmingel, de tinar snabbt och är bara så smaskiga. 

200 gram hasselnötter
2 dl socker
1 msk potatismjöl
2 ägg
nötter till garnering

Sätt ugnen på 200 grader. Mal hasselnötterna i en mandelkvarn och lägg nötmjölet i en bunke. Tillsätt socker, äggen och potatismjöl rör samman. Skeda upp toppiga klickar på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ner en hel nöt i varje kaka. Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar