tisdag 5 november 2013

Min goda blomkålsoppa

Detta recept är himla enkelt och få ingredienser, men ännu en gång svårt att återge då jag inte har några mått direkt ska försöka att skriva ner det till er. Passar perfekt som en förrätt då den är väldigt "lätt". Grunden består av en buljong som jag gör när jag ska koka revben eller annat kött.





Buljong: En kastrull med vatten typ 2 liter kanske. Sedan öser jag i olika kryddor det jag har hemma tex salvia, persilja, oregano. (har även i franska örter torkad kryddblandning) Sedan kokar jag revbenen i denna buljong i ca 40 minuter. Buljongen "köttvattnet" har nu fått en god smak av kryddorna och köttet har gett ifrån sig naturligt fett.

SOPPAN:

ca 1 liter buljong (buljongen ovan)
1 st blomkålshuvud
1 ägg
3-4 dl grädde
salt
färsk persilja

Gör så här:

Häll i buljongen i en stor gryta. Skär blomkålen i små buketter. Vispa i ett ägg innan buljongen blir för varm. Tillsätt blomkålen och grädden. Låt småkoka, det viktiga är att inte blomkålen får bli sönderkokt. Det ska vara lite tuggmotstånd i den. Klipp persilja och häll i soppan. Smaka av med salt.Servera med ett vitlöksbröd till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar