måndag 29 april 2013

Hemmagjord Rödbetssallad


För någon dag sedan fick vid med färska rödbetor i vår Linas matkasse, den ena rätten vart sådär och jag kan ju ärligt säga att jag är inte speciellt glad i varken rödbetor eller rödbetssallad. Men så igår tänkte jag, kan inte slänga betorna jag provar att göra en egen rödbetssallad??!, för betor till förbanelse hade jag. Pricken över i:et är att jag hade köttbullar till middag igår. Min bildupplevelse i skallen blev då en fet köttbulle/rödbetsmacka till frukosten idag mums mums.

Kan säga att det är verkligen skillnad mycket godare och så vart det jäkligt enkelt att röra ihop. Och det viktigaste inga tillsatser om man jämför med köpt. Man borde kanske odla rödbetor i trädgårdslandet? För jag kommer nog inte köpa en färdigsallad av betor igen. Även min käre sambo fick smak för den så nu kommer jag väl få göra en röra iveckan :)







Hemmagjord Rödbetssallad 

Ingredienser:



Gör så här:

Låt rödbetorna rinna av.

Blanda under tiden ihop majonnäs, crème fraiche, senap, salt och peppar i en bunke. Smaka av! (Var försiktig med senapen, olika senap är olika stark så ta lite först och smaka innan du tillsätter mer. Om senapssmaken blir för stark tillsätt mer majonnäs och crème fraiche.)

Hacka röd lök i små bitar, skala äpplena och skär även dem i små bitar. Rör direkt ner i dressingen.Skär de avrunna rödbetorna i små bitar och blanda även ner dem. Rör tills röran fått en fin rosa färg. Ställ in rödbetssalladen i kylskåp och låt den gärna stå där minst några timmar innan servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar