tisdag 30 april 2013

Sätt din egen potatis


Jag har läst att potatis är den mest besprutade grödan i Sverige. Potatisen besprutas i snitt 7,5 gånger under en säsong, främst för att förhindra potatisbladmögel. De värsta sorterna är Bintje och King Edward. Om alla skulle välja ekologisk, svensk, obesprutad potatis skulle 95 ton bekämpningsmedel slippa komma ut i miljön och påverka vår hälsa.

En sån information kan ju motivera vem som helst att köpa ekologiskt eller odla sin egen potatis! Från konventionella potatisodlare finns dock en kritik mot ekologisk odling, att potatisbladmöglet får fortsatt spridning och tvingar dem att bespruta ännu mer... Jag röstar ändå för ekologiskt. Och med detta i bagaget blir det till att köpa ekologiskt i fortsättningen. Ska även hitta en eller flera sorter att odla i trädgården. Min tanke i år var att inte odla så mycket men nu börjar det klia i fingrarna och jag får sätta fart nu i maj och börja förodla.
 




Har du inte någon plats att odla på eller någon trädgård kan man odla i en hink! När frostrisken är förbi planterar du dina knölar.


  • Gör hål i botten av hinkarna/baljan och ställ den på ett stort fat.
  • Lägg först ett lager lecakulor på botten av kärlen. Jag brukar ha lecan i gamla strumpbyxor som jag knyter till! Eller klipp en passande bit av den vita växtskyddsväven e.d. och lägg emellan för att separera lecan och jorden.
  • Lägg sedan på 10-15 cm lucker, näringsrik jord, placera dit knölarna och häll därefter 10 cm jord på dem.
  • När blasten växer, ”kupa” genom att tillföra mer jord tills kärlet är fullt.
  • Glöm inte vattna, det får aldrig torka ut helt!
  • Ekologiskt potatisgödsel finns också att köpa om du vill bättra på gödningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar