fredag 3 maj 2013

Alla kan springa


Vårruset 2013 är över och jag är tok bäst!


Jag är verkligen en periodare när det gäller träning men bättre det än ingen träning alls. Har provat en del aktiviteter under åren som ju-jutsi, taekwondo, simning, styrketräning och löpning som jag prova första gången förra året, inget jag fastna för då. Igår sprang jag mitt allra första lopp någonsin vårruset i Malmö, klara 5 km på 29 min. Blev sjuk för lite mer än en vecka sen vilket gjorde att jag tappa motivationen helt blev inte bättre av att jag inte kunnat springa nått innan loppet iheller Hade helt ställt in mig på att jag iaf skulle börja jogga hålla ett lugnt tempo och i värsta fall få powerwalka för delta skulle jag minsann göra. Under hela loppet fanns där folk som stod och heja, musik som spelades lite varstans bara det isig vart helt underbart och man fick energi att ta sig igenom loppet. Efter 3 km blev jag som tokig tänkte vafan nu ger du järnet Veronica! Jag öka tempot och titta på klockan hela tiden, när det knappt var 1 km kvar fick jag syn på Agda 56 år den segaste av dem alla ville jag bara springa om henne men mina ben orka ej. Men vad gör det tack vare den gamla damen så fick jag upp ett högre tempo och när jag fick syn på tälttopparna och arena fick jag ännu mer energi höll på att dö när jag klev över mållinjen men herregud vilken känsla. Fick tiden 32 min och glad var jag tills Linn fråga mig har du dragit av tre minuter? förstod först inte men det stämmer ju vi starta i andra omgången så då får man dra av dem minutrarna! Hade klarat mitt mål trots att kroppen inte var i sitt 100% skick. Lovar er att minutrarna har fått en helt annan innebörd för mig. Och jag har nog hittat en sport som passar , Löpning! 

Vill tacka alla inblandade för en helt fantastisk eftermiddag och kväll igår och ett speciellt till Linn som styrde upp och motiverade till detta jippo. Vilken premiär för mig, klara mitt mål som var att springa på  max 30 min. Och att det var 25 års jubileum för vårruset, kunde inte bli bättre så otroligt roligt att utmana sig själv både kroppsligt och mentalt. Rekommenderar alla att någon gång i sitt liv ställa upp i ett lopp. Sträcka och form ( jogga, springa,gå) spelar ingen roll bara man deltar och kommer i mål. Man får ett sådant lyckorus i kroppen, man känner sig jevligt grym och att man klarar allt i hela världen !

Alla kan komma igång, alla kan springa!

Efter vårruset fick jag en blodad tand för detta och har redan satt upp nästa mål, blir till att anmäla mig till midnattsloppet i Malmö den 7:e september 2013. Sträckan är 1 mil så har satt ihop ett löpar schema på 12 veckor och kommer gå närmare in på detta i ett annat inlägg. 



Tre stolta vinnare! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar