onsdag 24 juli 2013

Hjälporganisationer?!

Finns så otroligt många vilken ska man välja? Lite ångest ska man stödja djur eller ska man hitta någon som hjälper barn och vuxna? Har under några veckor läst om några olika organisationer. Har alltid velat hjälpa på plats då jag känner mig osäker på om pengarna verkligen hamnar rätt? Och om hur många procent som verkligen hamnar rätt för visa procent måste ju gå till det administrativa. Har i många år velat stödja någon form av projekt och nu har jag äntligen tagit tag i det. Min plan är att stödja barnen i Zimlat nu och i framtiden göra något volontärsjobb med djur. Gillar kombinationen utav att man kan hjälpa till samtidigt som man får uppleva mycket och få minnen för livet. Fler borde stödja tänk att så lite kan göra underverk. Tex för ett projekt , om man skänkte 50kr imånaden så hjälpte man ett barn med skolgång i ett helt år! Fantastiskt! Det är två snusdoser för mig. Stod några från en organisation utanför Emporia för några veckor sedan, fick bra kontakt med en tjej där och fick en massa info med hem, tjejen tog mina uppgifter samt lova att skicka mer info till min mejl.  Sedan skulle hon ringa upp mig veckan därpå och slutföra dealen typ ta sista uppgifterna samt få mitt kontonr med m.m Tror ni jag har fått mer info?  Och har hon ringt? Nope och jag som tyckte allt lät så bra. Deras förlust men tror det var menat att jag skulle välja någon annan.

För idag snubbla jag över en annan organisation/ annat projekt som heter Lifes Health Clinic i Zimlat, Kenya! Detta känns bara så rätt så ska bli månadsgivare på detta projekt, får börja någonstans och i framtiden kanske det blir ett annat projekt men tänkte köra detta ett tag nu. Har även en ide om att fixa en insamlingsbössa i vår butik på jobbet, får ta ett samtal med chefen. Jag hoppas hon tycker att det är en kanon ide ;)



Lifes Health Clinic i Zimlat, Kenya! 

Zimlatprojektet bygger på engagemang, förtroende och viljan att bidra till förändring. Ett unikt projekt där varje krona går dit den ska. Zimlat for Life är ett utvecklingsprojekt som startades år 1997 av ett svenskt par efter en semesterresa i Kenya. I byn Zimlat har en väl fungerande skolhälsoklinik vuxit fram och projektet har blivit möjligt tack vare företags och privatpersoners insatser.

Sedan år 2006 ansvarar Life för hela driften av kliniken, vilket innefattar löner, läkemedel, material och utrustning. Generösa bidrag från Lifebutikerna och olika aktiviteter och insamling genom bössor i butikerna säkerställer budgeten. År 2011 invigdes klinikens laboratorium. Där finns numera möjlighet att säkerställa diagnoser genom provtagningar och mikroskopering. Ett stort och positivt steg som också minskar risken för felaktig och omotiverad läkemedelsbehandling. Den allmänna hälsan har förbättrats dramatiskt sedan starten 2006 och idag är inte längre enkla infektioner, parasitsjukdomar, kolera och andra mag och tarmproblem ett dödligt hot.

På mottagningen behandlas mellan 100- 150 st barn varje vecka. Allt från omhändertagande av småsår och stelkrampsvaccinering till svårare infektioner och Malaria. Hälsoproblemen varierar lite med årstiden, vid regnperioder är det framförallt parasitsjukdomar, kolera och andra mag - tarmproblem som dominerar. Under torkan är det främst luftvägsinfektioner och ögoninflammationer.

En läkare Dr Evans Musungu, två sköterskor Mary Owour och Purity Wanjiru och två assistenter Eunice Odeny och Grace Kaingu ansvarar för barnens hälsa på mottagningen.  Jane Awino ansvarar för laboratoriet.
En rad arbetsuppgifter ingår i rutinerna:
- årliga hälsokontroller av samtliga barn
- sjukvård, behandling och medicinering
- akut sjukvård
- hygien och smittspridningsinformation
- HIV/ AIDS information
- Stöd och råd till familjer med särskilda behov
- hjälp med insekts och parasitsanering i hemmen

Vill du eller ditt företag stödja Life Health Clinic i Zimlat? Sätt in ditt bidrag på bankgiro 791-4989 och märk insättningen med ditt namn eller företag. Du kan även bli månadsgivare, maila då till info@lifeeurope.com skriv "månadsgivare Zimlat" i ämnesraden. Alla pengar går oavkortat till Life Health Clinic.



Text hämtad från Lifes hemsida.


1 kommentar:

  1. Hej! Vi behöver hjälp att skicka ner en massa kläder vi har samlat in och fortfarande samlar in från våra event. men saken är att vi behöver hjälp att skicka ner det. det kostar alldeles för mycket att bara skicka ner det. så vi behöver hjälp och tips!
    med vänliga hälsningar
    hör av er till steffesinbox@gmail.com

    SvaraRadera