onsdag 31 juli 2013

Veronicas Surdegsbullar






Ingredienser:

1 påse (50g) Bagarens vetesurdeg eller egen surdeg
1/2 paket (25g) färsk jäst 
5 dl vatten, kallt
12,5 dl rågmjöl ( Idag använde jag bara 10 dl mjöl, man får gå på känsla det får inte bli för torrt)
2,5 tsk salt eller havssalt
1 msk Oliv eller rapsolja kallpressad
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1/2 dl dinkelflingor
1 msk fiberhusk

1. Rör ihop jäst, surdeg och vatten. Tillsätt alla torra ingredienser utom saltet. 

2. Knåda degen ca 10 min i maskin eller 15 min förhand, häll i saltet i slutet av knådningen. Tänk på att inte ha i för mycket mjöl då blir degen för torr, spara lite till utbakning. Lägg degen i en bunke och låt jäsa till dubbla storlek minst 2 timmar. 
Täck gärna bunken med lite plastfolie och lägg sedan på en handuk ovanpå. 

3. Ta fram degen, arbeta/ knåda inte den för mycket. Dela upp den i bullar eller gör två matbröd. 

4. Lägg dem på en plåt, täck med plast och handuk låt jäsa ytterligare 1 timme.

5. Sätt ugnen på 260 grader en stund innan, ta en extra plåt som du sätter längst ner i ugnen fyll den rejält med vatten. 

6. Efter jäsningen sänk värmen till 220 grader , pensla bullarna strö på havssalt, solroskärnor, sesamfrön, linfrö, pumpakärnor vad du känner för. Grädda mitt i ugnen tills dem fått bra med färg ca 20-25 min. Låt svalna på galler!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar