fredag 7 juni 2013

Phenoxyethanol??!

Skulle idag köpa en aloevera gel, tänkte det kunde vara bra att ha hemma om man bränner sig nu när vi har fått så fint väder eller bara använda som en skön lotion. Aloe Vera är ju väldigt bra till mycket. Fick däremot en mindre chock när jag produkt efter produkt läste vad dem innehöll. Som dem flesta vet så den ingrediens som står först det är det som finns mest i produkten. Oftast är det vatten. Men i vissa stod det faktisk aloe vera, det är bra men när jag sedan fortsatte att läsa stötte jag på bland annat Phenoxyethanol? jaha vad tusan är det? fann även en del andra långa och komplicerade ord som jag inte vet vad det är än mindre som jag kan uttala. Detta satte griller i skallen börja helt maniskt in och googla, kolla upp lite ang hudlotions och schampon vad dem innehöll. Jag våga knappt öppna badrumsskåpen och kolla på alla produkter jag har hemma var och vartannat innehåller farliga ämnen. Blir till att köpa ekologiskt och organiskt i fortsättningen. Är man mån om vad man stoppar i sig tycker jag att det borde vara lika självklart att man använder hälsosamma hår, hud och kosmetiska produkter.

Så vad är då fenoxyetanol, (phenoxyethanol) ?

Det är en etoxilerad förening som tillverkas genom en reaktion mellan fenol ( ett giftigt vitt pulver som skapas från bensen) och etylenoxid (en känd cancerogen) För varje syntetisk kemikalie som produceras finns det ett säkerhetsdatablad, MSDS där man kan få information om kemikalien och dess faror. I detta blad kan man läsa att fenoxyetanol är kraftigt irreterande för ögon och hud samt är farligt vid förtäring, inandning eller upptagning genom huden. Ämnet är giftigt för njurarna, nervsystemet samt levern och upprepad eller långvarig exponering för ämnet kan orsaka skador på dessa organ samt andningsorganen. Det kan orsaka utvecklingsdefekter på fortplantningsorganen. Några av riskerna som redovisas vid förtäring av ämnet är illamående, kräkningar, diarré, yrsel, huvudvärk, kramper, kollaps och koma.
Fenoxyetanol blir allt vanligare som konserveringsmedel i kroppsprodukter för baby och barn, även i sådana som marknadsförs som milda, säkra och barnvänliga! I USA gick FDA ut och varnade för att en salva innehållande fenoxyetanol som marknadsförs till ammande mödrar med ömma och såriga bröstvårtor, kan orsaka problem i andningsorganen eller diarré och kräkningar hos barn. Fenoxyetanol används även som bedövningsmedel på fiskar i samband med veterinärbehandling eller konstgjord befruktning. Detta kan vara värt att tänka på då man spolar ut sina kroppsvårdsprodukter innehållande ämnet i avloppet.. som sedan transporteras vidare ut i naturen.

Fenoxyetanol används ganska ofta som konservering i hudvård eller fixerare i parfym. Den är mycket omdebatterad men godkänd i Sverige som bra miljöval. Bra miljöval behöver tyvärr inte betyda att det är lämpligt för människor eller vår hud. Här i Sverige så är det få som känner till detta ämne och debatten runt den. En hud med eksem är tex extra känslig, men även en torr hud. Produkter får inte innehålla mer än 1 % av ämnet. I en lotion på 200 ml skulle det motsvara ca nästan 1 hel tesked. Det är ett ämne som framställs sytetiskt och ju mindre vi använder desto bättre. Vi har alltid coctaileffekten att tänka på, ensam kanske ingredienserna inte är farliga men tillsammans kan de bli många och reagera på ett oönskat sätt. Vår hud är vårt yttre immunförsvar och ska bland annat hindra oönskade organismerfrån att komma in, och en produkt med alltför intensivt dödande av tex bakterier kan irritera och skada vår hud och vävnad så att den inte kan utföra sitt skydande arbete. Hudvård är en färskvara tänk på det inte en produkt som man kan ha i några år. Och tänk på att inte stoppa några fingrar i burkarna, detta är största risken att få i bakterier i sina krämer.

Nu när jag kollar i badrumskåpet ser jag att några av mina naturliga produkter innehåller just detta ämne och jag blir lite smått irriterad, samtidigt måste man läsa INCI och om att ämnet står sist, så således minst av det i produkten. Kan jag då acceptera att produkten inte är 100% ren? Ja, troligen. Jag kommer åtminstone inte att kasta ut några produkter på grund av ämnet, men jag kommer att undvika phenoxyetanol när jag köper nya. Hur tänker ni?  

I allt detta virrvarv av ämnen och kemikalier börja jag googla på organiska produkter blir en del att köpa nytt framöver. Hitta två bra hemsidor med just helt rena och organiska produkter, www.bodybazar.com och www.lifestyleorganics.com







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar