fredag 7 juni 2013

Syntetiska kemikalier och naturligare val



Skärmavbild 2013-03-05 kl. 21.31.38
Etyhlparabener kan man köpa från Kina på ebay om man skulle vara sugen. 
Kemikalier i hemmet. Ungefär 95 % av alla i Sverige köper konventionell hud- och hårvård. De bryr sig inte nämnvärt om innehållet. De litar säkert på att någon har kontrollerat innehållet i schampoflaskan eller i mascaran. De funderar säkert inte alls på om tvålen som de tvättar sig själva och sina barn med, möjligen skulle kunna innehålla miljöförstörande eller hälsofarliga ämnen. Jag försöker lära mig mer om innehåll och effekt.
Skärmavbild 2013-05-01 kl. 10.37.50
Här är en länk till denna bild, klicka på den, och sen klicka igen på bilden så blir infografiken större. 
Miljöfarliga ämnen. Det jag har lyckats lära mig so far är tillräckligt för att jag nu kollar INCI (ingredienslistan) på alla produkter, och att jag har bestämt mig för att undvika vissa ämnen. Oavsett om de ämnena är skadliga för min hud eller miljön, eller inte. 
Tester kan visa att det är så små mängder av det miljöfarliga ämnet i din skönhetsprodukt, att det inte är skadligt. Fine. Men om jag använder 10-15 skönhetsprodukter per dag, alltså varje dag i hela mitt liv. Vad händer då? Och när alla dessa ämnen blandas, inte bara de som finns i hudvården, utan även ämnen i mitt hem, vad händer då? Cocktaileffekten heter det och här ärNaturskyddsföreningens film om det:
Allt mer forskning visar starka samband mellan cancer i olika former och syntetiska kemikalier. Forskningen visar också på ett starkt samband mellan missbildade könsorgan på bebispojkar och mammor som varit i kontakt med tex ftalater. Jag vill verkligen inte skrämma upp er, men jag vill verkligen att fler tänkte till. Läs mer här.
Vi har ju börjat bry oss så mycket om det vi äter. Dags att även börja fundera på alla kemikalier. Och de i badrummet är lätta att byta ut eftersom det finns så många fantastiska naturliga och ekologiska produkter att välja mellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar