lördag 11 maj 2013

Är du trött på att bli uppringd av telefonförsäljare?

Telefonförsäljare eller telemarketing är försäljningsmetoden att via telefon sälja en produkt eller tjänst till en målinriktad eller en slumpvis utvald privatperson eller företag. Cold calling, "kalla kunder" är en försäljningsmetod där förväntade kunder kontaktas per telefon utan föregående kontakt och kunden heller inte har begärt att bli kontaktad. Så är beskrivningen om man slår upp telefonförsäljning och cold calling på wikipedia.

Har den senaste tiden blivit kontaktad av olika försäljningsbolag iaf två gånger iveckan de senaste veckorna, börjar bli ganska uttjatat och drygt. Främst har det gällt olika el-avtal. Kan kanske bero på att vi hade ett dyrt avtal och jag satte mig ner under några dagar i början av året, gick igenom olika el- avtal och sa upp vårt gamla och teckna ett nytt billigare som vi nu har bundit ett tag. Men för den sakens skull vill jag ej bli kontaktad av säljare som påstår att dem har något bättre? Har ej gett godkännande att dem kan ta mitt mobilnr och ringa mig? Hur har dem fått reda på mitt nr? Blir man på automatik placerad på någon lista där det står denna person har byttat avtal ring och försök varva henne/honom? Eller är det bara en slump att alla el-bolag, återförsäljare vill ha mig som kund? Jag har hittat ett företag som jag/vi är nöja med för tillfället, (Har du själv inte koll på vad du betalar för, råder jag dig att gå in på elskling.se och jämföra för där finns pengar att spara tro mig) Detta med el avtal bör man se över lite då och då har jag lärt mig och man ska inte binda upp sig på för långa tider. Och det roligaste av allt är ju att jag är bunden nu så kan inte byta och skriva nya avtal!

 Skulle jag vilja ändra eller köpa något så gör jag det definitivt inte över telefon iaf. Har själv arbetat som telefonförsäljare under ca 5 års tid vet precis hur den branschen fungerar. Man måste vara ärlig, man måste få med vissa saker i samtalet med kunder som tex. priser, uppsägningstider, bindningstider om det finns m.m Är det ett seriöst företag spelas även en orderbekräftelse in och kunden har 14 dagars ångerätt, var så på min tid. Kunden får i sin tur hem en bekräftelse där allt står, ser allting rätt ut och allt det säljaren sa stämmer då är det bara att köra! MEN, det kan hända att där inte blir något inspelat, det kan hända att kunden säger nej, kanske svara ja på en annan fråga och vips så får man hem något eller ett abonemang som man inte är intresserad av, ibland är det även så att säljaren är en envis rackare kunden är för svag eller orkar ej prata med säljaren och säger JA. Hur som helst en del säljare gör sitt jobb bra och jag respekterar dem för telefonförsäljare kan vara ett utav dem svåraste arbeten man kan ha. Och det är ju precis det, det är deras arbete, deras inkomst. Tyvärr är det så att pga dem oseriösa företagen och "dåliga" säljarna som gör skit för dem goda. Och man har dragit alla över en kant iaf jag personligen har gjort det, har väl sett och hört för mycket. Summa sumarium teckna ej något över telefon kan bli himla fel, är du intresserad be dem isof att skicka hem information. Vilket dem tyvärr inte gör för dem vill ju tjäna pengar det är därför dem ringer.

Så vad gör vi vanliga Svenssons som bara har mobilen? Hade jag haft en fast telefon hade där varit nix på den. För er som inte vet är nix ett företag som man kan ansluta sig till och man blir på så vis placerad på en nixlista, dem som är med på den får ej bli kontaktade av försäljare. Skulle man råka bli det säger man bara vänligt men bestämt jag är med i nix vänligen ta bort mig från din lista. Men nu till mitt problem vill ej bli kontaktad av säljare på min mobil, nix gäller bara för fast telefoni. Vad gör jag?!

Gick in på google och fann en mobilapp som heter Varningsinfo som är gratis att ladda ner. Den varnar dig när någon ringer från kända blufföretag eller när samtal kommer från telefonförsäljare som fått ett flertal klagomål. Listan över blockerade telefonnr är skapad från varningsinfons databas och denna uppdateras dagligen. Dem får in tips från olika företag och privatpersoner. Man kan även själv komplettera listan med egna nummer som man vill ha blockerade. Om du vill veta mer om appen gå in på www.varningsinfo.se

Jag hoppas detta kommer hjälpa och ska bli intressant och se vad som händer nästa gång dem ringer. För ringa ja det kommer dem göra garanterat!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar