söndag 26 maj 2013

Min goda Rabarberpaj

Jag bara älskar smuldegen så brukar alltid göra dubbel sats och även ta lite mer rabarber annars blir det så lite. Förberedelserna tar ca 15 min och gräddningstiden är 20 min i mitten av ugnen. Detta blir till en stor form. 


Ingredienser:

4 dl vetemjöl
2 1/2 dl socker
200 g smör
ca 600g rabarber
1 1/2 dl palmsocker (kokossocker)
2 msk potatismjöl

1. sätt ugnen på 225 grader.
2. Mät upp mjöl och socker i en skål.
3. Lägg smöret i små bitar i en bunke och blanda med mjölet. Gör det till en gryning massa antingen med elvisp eller för hand.
4. Skölj eventuellt skala rabarbern, skär den sedan i bitar efter tycke.
5. Lägg rabarberbitarna i formen.
6. Blanda palmsockret och potatismjölet och strö över rabarbern.
7. Fördela smuldegen över pajen.
8. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min se till att den får lite färg. Servera den lite avsvalnad med vaniljsås eller vaniljglass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar