onsdag 9 oktober 2013

Hallongrottor och Citronkyssar


Hallongrottor och Citronkyssar




Hallongrottor är ju en klassisker när det kommer till småkakor - även om jag ofta tycker de är i största laget.  Jag baka en plåt med hallongrottor i lite mindre storlek till mitt gudbarns 1 års kalas nu i ihelgen som var och dem blev kanon, då ska det tilläggas att det var första gången i mitt liv som jag baka dessa smaskiga små kakor för första gången. Dem är enkla att göra och Daniel blev helt såld på dem så dessa får bakas fler gånger. 
Nästa gång ska jag göra hälften av kakorna till klassiska hallongrottor och hälften till ljuvliga citronkyssar.
Receptet som från början säger 20 st kakor blev utan problem 40 st i mer passande storlek.
Det enda som tar lite tid med dessa kakor är att få ihop degen till den mjuka mördeg som det skall vara men med lite muskelkraft och lite envishet kommer degen slutligen ihop till den mjuka formbara deg den skall.

Hallongrottor/Citronkyssar
20 stora/40 små
200 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
ca 1 dl hallonsylt/ lemoncurd
Blanda alla ingredienser utan sylten och knåda ihop till en mjuk och formbar deg. Låt sedan degen vila ca  10 minuter i kylen innan du rullar ut den till en lång stång och skär den i lika stora bitar (20 st eller 40st - eller vilken storlek du väljer att ha på kakorna)


Rulla bitarna till bollar och lägg i formar eller på bakplåtspapper. Tryck en liten fördjupning i varje boll och klicka i lite sylt eller lemoncurd. Grädda sedan i 10 minuter i 175 grader varm ugn.

 
  Grattis mitt söta gudbarn på 1-års dagen <3 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar