torsdag 10 oktober 2013

Höströjning i trädgården

Hela förra lördagen hade vi en dag ledigt ihop, inga måsten vi skulle bara va, sova länge, äta gott och mysa hela dagen. Jo men ellerhur denna dam vakna kl 8.00 helt jäkla klar vaken. Låg och läste bok i 2 h sedan masa jag mig ner i köket baka bananpannkakor gjorde goa mackor och satte på starkt kaffe, är nog sämst på att brygga blir väl så när man själv inte dricker kaffe. Fast hellre starkt än vatten man kan ju alltid hälla i mer mjölk. Daniel vakna runt halv elva och bara stråla när han kom ner för trappan.
Förstår det när allt är framdukat och det luktar pannkaka i hela huset. Efter en lång frulle åkte vi till willys och storhandla inför kommande vecka, så härligt att bara strosa runt utan tidspress.  


Väl hemma igen kom Daniel på den briljanta iden att vi borde olja och ta in utemöblerna, ta in grillen, och parasol. Sa vilken bra ide det kan du göra hahah. Jag tog istället tag i beskärning av äppleträden, plantera om jordgubbarna, satte vitlök, flytta blommor och drog ogräs, fixa i kryddrabatten och potatislandet. 


Vad duktig min man är!

Vitlöksplantering 

Hoppas på att det blir mycket gubbar nästa år!

Krassen har tagit över i hela kryddlandet, den fick plockas bort!

Före!

Efter, nu kan Daniel San plantera majsar här nästa år. 

Fick pumpa plantor av svärmor i sommras , blev bara dessa fyra men attans vad vackra de blev!

Köpte även några pumpor på netto som jag använde till detta fina höstljusfat.


Förra året när vi var nyinflyttade fick jag tre plantor, Kinalyktor av grannen. Älskar dem!! från knallröda, orange till ljusare toner av orange. Tog in dem för torkning hoppas på att där kommer fler nästa år för dem skall tydligen spridas av sig själv. 
Efter en lång och härlig dag ute i trädgården blir man ju vrålhungrig så vi gjorde en riktig festmåltid. Blev bräserade kalkongrytbitar med potatismos, picklad lök, ostronskivling och en flaska rödtjut till det.
Medans Daniel laga mat baka jag hallongrottor till mitt söta hjärta Amelie. 



Detta satt fint! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar